Na jaren van stukken uitzoeken zou je toch zeggen dat er een techniek voor bestaat. Wat is de gouden regel van het uitzoeken van Vivre? Een vraag waar maar moeilijk een antwoord voor bestaat, maar wellicht leer je door dit artikel anders te kijken..!

Anders Kijken

Natuurlijk vergelijken we stukken met elkaar, dat is hoe de meeste mensen naar spullen kijken. In dit artikel gaan we echter een stap verder. De hoogstandjes waarbij je niet ziet, maar voelt dat er meer is. Zo kan een Japanse klant van ons, uit 2 identieke kommetjes, er 1 uitkiezen die een betere energie met zich meedraagt. Nu is dit misschien wat overdreven maar feit is dat je dingen van andere kanten kunt bekijken. Iets wat ikzelf ervaren heb, en je wellicht wel kent is bijvoorbeeld een gevoel wat je kunt krijgen bij een schilderij, iets wat vervloekt voelt en als je het thuis ophangt, je bang bent dat je huis afbrandt…  Als je mij nog niet kunt volgen, is het misschien een idee om zo een film te gaan kijken en dan dit artikel te lezen. Velvet Buzzsaw op Netflix is dan bij deze ook een kijktip. In deze film dikken ze de duistere krachten van schilderijen aan.

Het gaat dus om de emotie die een stuk los kan maken bij je. Niet omdat je het graag wilde hebben, maar omdat je geïntrigeerd bent. Dat vind ik knap, als zoiets in een object kan zitten. Dat is naar mijn inzien bezieling. Deze kracht kan in iets simpels als een broodplank zitten, tot aan een beeld. Mijns inziens is het effect sterker bij handgemaakte beelden. Met name etnografica, hier wordt er niet gekeken naar verhoudingen, maar meer naar kracht, betekenis en emotie.

Krachtstukken

Hier volgen een paar foto’s waarvan ik vind dat het stuk bezieling heeft, ik zal eronder een beschrijving geven. Enjoy!

Houten Post-war hoofd, Frankrijk circa 1950.

Dit houten sculptuur van circa 70 jaar oud komt bij een Frans kunstenaar vandaan. De nabestaande vonden dit stuk in de kruipruimte van het atelier. Of dit deel van de intentie van de kunstenaar was weten we niet. Wel heeft het gezorgd voor een prachtig patina.

Verkocht.

Asante houten Akua’ba-poppen, Ghana circa 1970.

Deze Ghanese vruchtbaarheidsbeelden zijn door dit volk behandeld als baby’s, om het vruchtbaarheidsproces te bevorderen. Iets wat terug te zien is aan de gladheid van de beeldjes.

Privécollectie Ebert

Verbrand terracotta Mariabeeld, Frankrijk begin 1900.

Dit is het enige beeld dat is gespaard gebleven van de vlammenzee die op de nacht van 28 op 29 juni 1924 de ‘Kapel van de Zusters van de Hoop’ in Mézières volledig in de as legde. Dit alles staat vastgelegd op het koperen plaatje aan de onderzijde.

Privécollectie Tom

Kano-boegbeeld van de Asmat, Guinea circa 1970.

Dit boegbeeld is van de kano afgehaald nadat de kano te sleets was om nog te gebruiken. Vervolgens is dit stuk in de jaren 70 in de mannenhut van de Asmat bewaard waar hij het rokerige patina kreeg. In de jaren 90 is dit beeld mee naar Nederland gekomen.

Beschikbaar.

Geschreven door: Tom Roest

DutchEnglishFrenchGerman

Pin It on Pinterest

Share This